Het viaduct in de A16 over de Hoofdweg van Rotterdam was hoognodig aan vervanging toe. Met de start van het plaatsen van de 42 liggers voor de eerste velden ontstaat er straks weer een veilige doorgang voor het verkeer onder het viaduct door en in de A16 welke direct aansluit op de nieuwe Fly-over van het Terbregseplein.
Het meest uitdagende voor Romein Beton bij het leveren van 42 liggers voor een nieuw viaduct was de logistiek. Drie dagen lang werd ligger voor ligger aangevoerd op de bouwplaats. De uitdaging was om het tempo er voldoende in te houden, maar zonder dat de vrachtwagens met daarop een ligger in een rij komen te staan. En dat is gelukt.
Romein heeft, in samenwerking met zusterbedrijf Lodewikus Beton, al heel wat liggers geleverd voor nieuwe viaducten in het Groene Boog-project in Rotterdam. De Groene Boog is een snelweg met een lengte van 11 kilometer die de A13 en A16 met elkaar verbindt.
Einde aan dagelijkse files
De nieuwe verbindingsweg wordt aangelegd omdat er bijna dagelijks files staan op de A13 bij Overschie en de A20 tussen Kleinpolderplein en Terbregseplein. Door het omzeilen van die files, lopen ook de lokale wegen vol. De rechtstreekse verbinding door de Groene Boog moet voor een vlottere doorstroom en meer rust op de lokale wegen zorgen.
De 42 liggers die van Dodewaard naar Rotterdam zijn gereden om de basis te vormen van het viaduct zijn van het type Rogir-K. Voor langere bruggen en viaducten met overspanningen tot ongeveer 55 meter heeft Romein Beton die ligger ontwikkeld.
Bij de start van het project in 2019 was nog niet duidelijk dat er op die plek een nieuw viaduct nodig was. In de loop van de aanleg van de snelweg werd echter duidelijk dat het bestaande viaduct op die plek niet meer voldeed.